بر اساس گزارش سال 2019 IEA ، میزان مصرف جهانی سوخت حمل و نقل دریایی تقریباً معادل 5/5 میلیون بشکه در روز است که 4 میلیون بشکه آن از طریق بانکرینگ تامین می شود. بازار بانکرینگ خلیج فارس وسعتی به میزان 650 هزار بشکه در روز دارد که سهم مستقیم ایران از آن تنها 6 درصد است. این در حالی است که بخش زیادی از این بازار از نفت کوره ایران تامین میشود. ضمن اینکه مصرف داخلی کشتی های ایرانی معادل 2 میلیون لیتر در روز است که متاسفانه این نیاز از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می شود. شاید تنها نمونه عملی و و اجرا شده بندر الفجیره امارات در دریای عمان باشد. لذا واضح است که نیاز به مخازن ذخیره سازی و ترمینال های به منظور دریافت و ارسال محموله های نفتی در کنار بانکرینک کشتی ها در منطقه خلیج فارس به شدت احساس می شود.
طرح ایجاد مخازن ذخیره سازی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم در ابتدا به منظور نگهداری و ذخیره سازی نفت و مشتقات نفتی مازاد پالایشگاه های پارس جنوبی و پایانه خارک تدوین گردید. در سالهای بعد و با توجه به نیاز کشور به مخازنی به منظور نگهداری نفت خام و محصولات مشابه، عملیات ساخت این مخازن سرعت گرفت. ضمن اینکه شرایط ی و اقتصادی منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اهمیت این مخازن را هرچه بیشتر نشان داد. در حال حاضر با اتمام فاز اول این پروژه، امکان اجاره ظرفیت نگهداری بیش از 3 میلیون 200 هزار بشکه نفت برای شرکت ملی نفت فراهم گردیده است.
مازوت یا نفت کوره و یا مازوت (به انگلیسی: Mazut) یکی از هیدروکربنهای نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست میآید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده میشود. این ماده ارزانترین ماده سوختنی برای کورهها، حمامها و تنور نانواییها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاهها است.
نفت کوره به عنوان نفت سنگین، نفت دریایی یا مازوت نامیده می شود. این سوخت به صورت برشی از برج تقطیر نفت خام به صورت محصول برج تقطیر یا باقیمانده برج تقطیر بدست می آید. بهطور کلی نفت کوره هر سوخت مایعی است که در بویلرها یا کوره ها برای تولید گرما استفاده می شوند یا در موتور ها برای تولید نیرو مورد استفاده قرار می گیرند به جز سوخت هایی که نقطه فلش آن ها 42 درجه سانتی گراد است و سوخت هایی که در مشعل های پشم ویک یا کتان سوزانده می شوند. نفت گاز از هیدروکربن های با زنجیره های طولانی اختصاصا الکان ها، سیکلوالکان ها و اروماتیک های ساخته می شود. کلمه سوخت گاز همچنین بهطور سختگیرانه تر برای سوخت های صنعتی سنگین که از نفت خام بدست می آید، و سنگین تر از نفتا و بنزین هستند، به کار برده می شود. مولکول های کوچکتر مانند پروپان، نفتا و بنزین برای خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، سوخت جت که دمای جوش نسبتا پایین دارند، در مراحل ابتدایی برج تقطیر بدست آمده و جدا می شوند. محصولات نفتی سنگین مانند سوخت دیزل و روغن های روانکاری فراریت بسیار کمتری دارند و با سرعت پایین تری از برج تقطیر جدا می شوند، در حالی سوخت بانکر[1] دقیقا پایین بشکه ها است، در فرایند تقطیر نفت خام محصول چگال تر از بانکر ها موجودی کربن سیاه و باقی مانده بیتومونس (اسفالتین) میباشد، که برای آسفالت کردن جاده ها و عایق بندی سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.
درباره این سایت